UE adoptă noi norme vizând contractele de vânzare de bunuri și furnizare de conținut digital

625

UE introduce norme noi pentru ca achiziționarea de către consumatori și vânzarea de către societăți atât a bunurilor, cât și a conținutului digital, în context transfrontalier, să se facă mai ușor și mai sigur.

Astăzi, Consiliul a adoptat un pachet care cuprinde o Directivă privind contractele de furnizare de conținut și servicii digitale (Directiva privind conținutul digital) și o Directivă privind contractele de vânzare de bunuri (Directiva privind vânzarea de bunuri). Această adoptare formală marchează sfârșitul procedurii legislative.

Obiectivul este de a oferi consumatorilor europeni un nivel ridicat de protecție și de securitate juridică, în special atunci când fac cumpărături în context transfrontalier, precum și de a le facilita întreprinderilor, în special IMM-urilor, activitățile de vânzare în întreaga UE.

  • Uniunea Europeană consolidează drepturile consumatorilor europeni și creează noi oportunități de afaceri pentru societățile din UE. Societățile vor putea reduce birocrația atunci când doresc să se extindă și să înceapă să vândă în întreaga Uniune. Acest lucru va ajuta în special IMM-urile să își extindă operațiunile în alte țări ale UE.

           Niculae Bădălău, ministrul economiei din România

  • Consumatorii vor beneficia de un nivel de protecție sporit datorită UE. Aceștia vor avea dreptul la măsuri corective atunci când achiziționează bunuri online, de la îmbrăcăminte la bunuri complexe, precum ceasurile inteligente, sau atunci când achiziționează servicii cloud, programe antivirus sau cărți electronice.

         Tudorel Toader, ministrul justiției din România

Directiva privind conținutul digital introduce un nivel ridicat de protecție pentru consumatorii care plătesc pentru un serviciu, dar și pentru cei care furnizează date în schimbul unor astfel de servicii. Noile norme prevăd în special că, dacă remedierea defectelor nu este posibilă într-un termen rezonabil, consumatorii au dreptul la o reducere a prețului sau la o rambursare integrală. În plus, perioada de garanție nu poate fi mai scurtă de doi ani.

Directiva privind vânzarea de bunuri se va aplica tuturor bunurilor, inclusiv produselor cu un element digital (de exemplu, frigiderele inteligente). Noile norme introduc o perioadă de garanție minimă de doi ani de la data la care consumatorul primește bunul în cauză și o perioadă de un an pentru sarcina probei răsturnată în favoarea consumatorului. Țările pot stabili termene mai extinse decât acestea pentru a-și menține nivelul actual de protecție a consumatorilor.

Etapele următoare

Textele vor fi acum semnate în mod formal și publicate în Jurnalul Oficial. Statele membre vor avea doi ani la dispoziție pentru a transpune noile norme în dreptul lor național.

Context

„Directiva privind conținutul digital” privește furnizarea de conținut digital și reglementează: datele produse și furnizate în format digital (de exemplu muzică, materiale video online etc.), serviciile care permit crearea, prelucrarea sau stocarea datelor în format digital (de exemplu stocarea în cloud), serviciile care permit schimbul de date (de exemplu Facebook, YouTube etc.) și orice suport durabil folosit exclusiv ca mijloc de transport al conținutului digital (de exemplu DVD-urile). Serviciile de comunicații interpersonale „over the top” (OTT-uri), contractele la pachet și prelucrarea datelor cu caracter personal fac parte din domeniul de aplicare al Directivei privind conținutul digital.

„Directiva privind vânzarea de bunuri” privește toate vânzările de bunuri, indiferent dacă au loc fizic (în magazine), online sau prin orice vânzare la distanță. Bunurile cu o componentă digitală (de exemplu frigiderele inteligente sau ceasurile inteligente) sunt reglementate de această directivă.

Ambele directive se bazează pe principiul armonizării maxime, ceea ce înseamnă că statele membre nu se pot abate de la cerințe. Cu toate acestea, cu privire la unele aspecte, este prevăzută o anumită marjă de manevră pentru ca țările din UE să poată depăși nivelul cerințelor, în special pentru a se menține nivelul de protecție a consumatorilor aplicat deja la nivel național.

Sursa: https://www.consilium.europa.eu/ro/press/press-releases/2019/04/15/eu-adopts-new-rules-on-sales-contracts-for-goods-and-digital-content/