În timp ce pentru alte zone din țară există o mare preocupare pentru infrastructura rutieră, Valea Prahovei pare a fi Cenușăreasa. Guvernanții nu se mai obosesc nici măcar să promită, deși ne-am săturat de ani întregi de promisiuni electorale. Ultimul ”pumn de praf în ochi” aruncat de guvern a fost cel legat de revizuirea studiului de fezabilitate.
Autostrada Ploiești – Brașov întâmpină dificultăți majore, după ce proiectantul Consitrans nu a emis nicio factură de la începutul anului 2024 pentru contractul de revizuire a studiului de fezabilitate, semnat în 2021 cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Situația este complicată de reducerea bugetului alocat și riscul de reziliere a contractului, potrivit datelor oficiale ale Companiei de Drumuri.
Până în septembrie 2023, Consitrans a facturat aproximativ 7,2 milioane de lei din valoarea totală de 42 de milioane de lei a contractului. Însă, în 2024 nu a fost emisă încă nicio factură, deși CNAIR alocase peste 40 de milioane de lei pentru acest proiect. Din cauza neutilizării fondurilor, suma alocată a fost redusă, arată Economica.net.
Reprezentanții CNAIR au explicat: „În momentul acesta, proiectul se află în transfer la CNIR (cu tot cu buget – n.r.). Dacă lucrează mai mult decât banii prevăzuți, CNIR poate cere suplimentarea sumei.” La rândul lor, cei de la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) au declarat: „Noi am făcut toate diligențele pentru semnare. Așteptăm proiectantul (Consitrans – n.r.) să semneze adiționalul.”
Surse apropiate proiectantului au precizat „contractul prevede anumite termene de facturare,” indicând etape precum finalizarea Analizei Multicriteriale (AMC), studiul arheologic, studiul geotehnic și studiul de fezabilitate per total. Deși Consitrans a predat documentația pentru secțiunea Cristian – Codlea, nu poate factura doar o parte din serviciile prestate.
Un blocaj major al proiectului este generat de diferențele semnificative în cerințele de foraj. Inițial, s-a ofertat executarea a 33.000 metri liniari de foraj, dar după stabilirea traseului, care include 21 de kilometri de tunel, se impune executarea a 120.000 m de foraj. Astfel, costurile cu studiul geotehnic ar tinde să crească de la 19 milioane de lei la aproximativ 80 de milioane de lei, ceea ce ar însemna o majorare de peste 50% a valorii contractului, lucru nepermis de lege.
Consitrans a solicitat ambilor beneficiari, CNAIR și CNIR, identificarea unor soluții de ieșire din acest blocaj, luând în calcul inclusiv varianta rezilierii contractului sau excluderea studiului geotehnic pe secțiunea Ploiești – Râșnov din contract.
Sorin Grimdeanu, ministrul Transporturilor, estima în august că autostrada ce străbate Valea Prahovei ar putea fi finalizată în cinci – șase ani. Întrebat câți ani va avea când va merge de la Comarnic la Brașov pe autostradă, Grindeanu a răspuns: „anul ăsta fac 51. Sper ca până în 56 – 57 de ani să apuc!”
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat complexitatea proiectului: „Autostrada Ploiești – Brașov este un proiect complicat. Studiile geotehnice sunt pe două sectoare și urmează să înceapă pe zona de munte.” Potrivit celor mai recente estimări, costul construirii autostrăzii prin Valea Prahovei este de 5,6 miliarde de euro.
În lipsa unor soluții clare, viitorul autostrăzii prin Valea Prahovei rămâne incert, cu riscul ca proiectul să fie „îngropat” în sertarele birocrației.