În perioada de programare financiară 2014-2020, România a trimis spre aprobare la Comisia Europeană 58 de proiecte majore de infrastructură, dezvoltare regională și competivitate economică, relevă un document consultat de CaleaEuropeană.ro, fiecare dintre aceste proiecte depășind valoarea de 50 de milioane, respectiv 75 de milioane de euro pentru cele din domeniul transporturilor. În total, valoarea eligibilă a acestora este peste 5,4 miliarde de euro.
Din cele 58 de proiecte menționate, 54 au fost deja aprobată de către Comisia Europeană. 40 dintre acestea sunt proiecte fazate cu o valoare eligibilă de 3,1 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că finanțarea lor va fi făcută cu fonduri perioada 2014-2020.
Proiectele fazate sunt acele proiecte pentru care comisarul european pentru politică regională Corina Crețu a aprobat alocarea de bani din actualul exercițiu financiar, tocmai pentru ca România să nu piardă finanțarea europeană din exercițiul financiar anterior, ca urmare a faptului că acestea nu au putut fi terminate în perioada 2007 – 2013.
Restul de 14 proiecte sunt noi și au o valoare eligibilă de 6 miliarde de euro, potrivit documentului citat. Între acestea se regăsesc Autostrada Câmpia Turzii –Târgu Mureș, cu o cofinanțare europeană de peste 245 de milioane de euro; reabilitarea căii ferate Radna-Gurasada-Simeria – cu 1,3 miliarde de euro sprijin financiar european; linia de metrou M6 din București – de aproape 610 milioane de euro; sau extinderea sistemului de cadastru – in valoare de peste 310 milioane euro.
De altfel, recent, comisarul Corina Crețu a ținut să precizeze că politica de coeziune, cea prin care sunt finanțate și majoritatea programelor din România, ”reprezintă o legătură puternică între UE și regiunile sale, vitală într-un moment în care populismul și euroscepticismul pot fi răspunsuri tentante pentru unii cetățeni”.
Luna trecută, Crețu a precizat, de asemenea, că a aprobat toate proiectele care au fost depuse de Guvernul României. De altfel, și pentru perioada 2007 – 2013, comisarul Corina Crețu a aprobat 16 proiecte retrospective, în valoare aproape de 1,3 miliarde de euro.
Cele mai recente dintre acestea, aprobate în aprilie 2019, prevăd:
– modernizarea la două benzi pe sens a unor secțiuni din Centura Bucureștiului și construirea unor pasaje, precum și construirea a 51 Km din centura nouă a Bucureștiului, cu profil de autostradă. Proiectul va fluidiza traficul din capitala României, urmând a fi co-finanțat cu peste 1 miliard de euro de către UE;
– Modernizarea liniei de metrou M 2 – proiectul implică intervenții la materialul rulant și reconstruirea substructurii căii ferate și a instalațiilor electrice și sanitare pe întreaga secțiune de 19 km a liniei de metrou. Proiectul va fi co-finanțat de UE cu aproape 100 de milioane de euro.
– Protejarea și reabilitarea zonelor de coastă – Obiectivul principal al proiectului este de a asigura adaptarea la schimbările climatice, prevenirea și gestionarea eroziunii costiere de-a lungul liniei costiere a Mării Negre din România, în special în zona județului Constanța. Proiectul prevede lucrări la digurile ce separă plajele, lucrări de dragare și de realimentare a nisipului pe plajele afectate. Co-finanțarea europeană este de 600 de milioane de euro.
– Dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Timiș – proiectul vizează dezvoltarea unor sisteme durabile de alimentare cu apă și de epurare a apelor uzate în județul Timiș. Peste 380.000 de persoane vor avea astfel acces la apă potabilă de mai bună calitate. Proiectul va primi co-finanțare europeană de peste 135 de milioane de euro.
Cel mai recent proiect major a fost aprobat în data de 6 iunie și are în vedere ”Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în regiunea Turda – Câmpia-Turzii”, care va asigura tuturor locuitorilor din sudul județului Cluj acces la servicii de apă și canalizare, prin extinderea și modernizarea infrastructurii existente.
Acest proiect major va beneficia de un sprijin financiar din partea UE de peste 110 milioane de euro, prin Fondul de coeziune; iar beneficiari sunt peste 16.500 de locuitori care vor avea apă potabilă de calitate în gospodării, în timp ce 14.000 de locuințe vor fi racordate la sistemul de canalizare. Aceasta înseamnă că, peste patru ani, aproape toată populația din această zonă va fi racordată la rețeaua de apă și canalizare.
Pentru toate aceste proiecte, co-finantarea UE este de 85%, iar contribuția națională este de 15% din valoarea totală a acestora, mai arată documentul citat.
Alocarea fondurilor structurale de investiții europene se ridică la 30,8 miliarde euro, reprezentând anual aproximativ 2,4% din PIB. Din această sumă, finanțarea pentru politica regională (Fondul European de dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune si Fondul Social European) reprezintă 17,6 miliarde euro.
Potrivit celor mai recente date, absorbția fondurilor UE pentru politica regională în România este, din păcate, relativ scăzută. În ceea ce privește Fondul european de dezvoltare regională, au fost făcute plăți de 20,1%, în timp ce pentru Fondul de coeziune ratele de plată sunt de 23,5%.
sursa : caleaeuropeana.ro