Ce drepturi ai când avionul întârzie, zborul e anulat sau ai bagaje pierdute/distruse/întârziate?
Mulți oameni nu știu că au dreptul să primească diferite sume în compensație pentru că li s-a anulat sau întârziat zborul. La fel, nu știu ca au dreptul la cazare, mâncare și transport în siguranță până la locul destinației lor. Se mulțumesc cu faptul că li se oferă un voucher de 5 euro sau că li se asigură transportul la destinație, chiar dacă nu li se oferă și cazare până la acel zbor.
Drepturi pasagerilor în cazul distrugerii, întârzierii sau pierderii bagajelor sunt reglementate, conform Centrului European al Consumatorilor din România (www.eccromania.ro), de Regulamentul 889/2002 al Parlamentului european şi al Consiliului, care impune operatorilor de transport aerian comunitari aplicarea Convenţiei de la Montreal din 1999 în privinţa transportului aerian de pasageri şi bunuri.
Pasagerii aflaţi într-una din situaţiile descrise mai sus trebuie să completeze şi să depună imediat o reclamaţie vizând bagajul întârziat la serviciul specializat din cadrul aeroportului. O copie a acestui document, având un număr de înregistrare trebuie păstrată de pasager. După depunerea reclamaţiei operatorul de transport aerian vizat trebuie anunţat în termen de maxim 7 zile. În cazul în care trasportatorul recunoaşte pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul poate solicita compensaţii.
Din păcate, prin Convenţie nu este reglementată o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 5700 RON (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR).
Dacă avionul ajunge la destinație cu întârziere egală sau mai mare de 3 ore (chiar și în cazul zborurilor conexate operate de aceeași companie), ai dreptul la despăgubiri. Atunci când zborul este anulat și trebuie să stai o noapte în același oraș, iar compania nu oferă cazare, poți cere banii ulterior dacă păstrezi bonul fiscal. Ai dreptul să verifici produsul la livrare indiferent de ceea ce spune vânzătorul sau curierul.
Dacă bagajul întârzie, poți cere banii cheltuiți pe obiecte de strictă necesitate în perioada cât nu ai avut bagaje.